איפיינד Latest שאלות

אנונימי
  • 0

מה נשים צריכות לדעת על מחלות לב?

  • 0

Related Questions

לענות לשאלה

לענות לשאלה

ביחרו סוג וידאו

Put Video ID here: https://www.youtube.com/watch?v=sdUUx5FdySs Ex: "sdUUx5FdySs".

1 Answer

  1. לב אישה : דברים שנשים צריכות לדעת על מחלות לב

    לצערנו מחלות לב נעשו נפוצות בקרב נשים ממש כמו בקרב גברים, אך השוויון נגמר כאן. ההבדל במין גורם להבדלים בגורמי סיכון, סימפטומים, אבחון וטיפול. הכרת המאפיינים היחודיים למחלות לב בקרב נשים יכולה להיות גורם קריטי במניעה, זיהוי והתמודדות עם מצבי חירום.

    להתקף לב אצל אישה יש סימפטומים שונים מאשר אצל גבר, ומסיבה זו נשים לא אובחנו כראוי במשך שנים רבות. גם גבר וגם אישה יחושו כאבים בחזה, וחלק מהנשים יחושו גם כאבים בזרוע (בדרך כלל בזרוע שמאל), אך נשים חשות גם סימפטומים אחרים שלא נתפסים כקשורים ללב: כאבים בלסת או בצוואר, כאב בטן או כאב בחלק העליון של הגב.

    בעוד רוב הגברים מתלוננים על תחושת מעיכה או לחץ בחזה, הנשים בדרך כלל חשות כאב דוקר ופחות אינטנסיבי. נשים נוטות גם לחוש בחילה, עייפה, חולשה, קוצר נשימה ואובדן תיאבון בהקשר של אירוע לב. כיום הסימפטומים האלה ידועים ומוכרים יותר ותודות לכך נשים רבות יותר מסוגלות להעריך נכונה את מצבן ולפנות לסיוע רפואי שמציל את חייהן.

    גם אבחון נכון תלוי במין – נשים נוטות לקבל תוצאות חיוביות בבדיקה ארגומטרית (בדיקה לאיתור מחלת לב), אפילו אם בפועל מצב הלב שלהן לא טוב. במקרה זה סריקה לבבית באמצעות תאליום מספקת תוצאות אמינות יותר.

    לגבי הטיפול, בשנת 1991 הקרדיולוגית ד"ר ברנרדין הילי טבעה את המונח "סינדרום ינטל" כדי לתאר מצב שבו נשים מקבלות טיפול פחות ליעיל למחלות לב עקב דיעות קדומות של רופאים שמעדיפים להצימד לשיטות שמרניות וכן מחוסר במחקר שמתמקד בלב הנשי. ד"ר הילי טענה שאם אישה רוצה לקבל טיפול אופטימלי לבעיה לבבית מוטב לה להתחפש לגבר (כמו ינטל, הגיבורה של יצחק בשביס-זינגר אשר התחפשה לבחור כדי ללמוד בישיבה, וגולמה על ידי ברברה סטרייסנד בסרט באותו שם).

    למרות שהמחקר אכן התקדם מאז, הבעיה עדיין קיימת וכאשר מדובר באישה שסובלת ממחלת לב או זקוקה לטיפול בהתקף לב צריכה לעמוד על שלה (או להדריך את בני המשפחה) מול הרופאים כדי לקבל מידע על כל הטיפולים האפשריים, גם אם הם נחשבים אגרסיביים יותר.

    כמובן, תמיד מומלץ להקדים תרופה מכה, ואם אפשר להימנע מצרות כאלה. הסיכון לפתח מחלת לב עולה ביחס ישיר לסיכונים בריאותיים שמשותפים גם לגברים: עישון, לחץ דם גבוה, רמות גבוהות של כולסטרול, משקל יתר, לחץ, סוכרת, חוסר בפעילות גופנית וכן היסטוריה משפחתית של מחלות לב. עם זאת, ישנם מצבים ייחודיים לנשים: שילוב של גלולות למניעת הריון ועישון יכול לגרום למחלות לב בגיל צעיר יותר מהממוצע. הסיכון עולה אם במקביל לנטילת הגלולות והעישון מדובר באישה שסובלת מאחד מגורמי הסיכון שציינו למעלה.

    כדי להוריד את הסיכון מומלץ בחום להפסיק לעשן ולהוריד משקל עודף. פעילות גופנית סדירה (לפחות שלוש פעמים בשבוע) תעזור לכם להילחם בגורמי סיכון כגון כולסטרול וסוכר גבוה, וכבונוס תיהנו מגזרה חטובה יותר. תזונה בריאה תעזור לכם להשלים את המהלך החיובי הזה – הדיאטה הטובה ביותר כוללת הרבה ירקות טריים ופירות וכן דגנים מלאים שיעניקו לכם סיבים וויטמינים, ובנוסף מקורות דלי שומן לחלבון.

    המצב הנפשי ומצב הרוח משפיעים מאוד על הנשים שנוטות, מה לעשות, לקחת ללב. מבחינה סטטיסטית נשים נוטות יותר ללקות בדכאון והפרעות חרדה פי 2 מגברים! למרבה הצער, דכאון יכול להגביר בצורה דרמטית את הסיכון ללקות במחלת לב. אישה שחשה שהיא סובלת מתחושות של דכאון לאורך זמן צריכה לפנות לייעוץ. בנוסף לתרפיה, גם שינויים בהרגלי החיים (שיפור התזונה והוספת פעילות גופנית) יכולים לחולל פלאים. אפשר וכדאי להתמודד עם הפרעות חרדה ולא להיכנע להן – יוגה, ביופידבק ואמצעים נוספים בהחלט יכולים לעזור לכן לקחת שליטה על חייכן ולשפר אותם.