oms - שיווק באינטרנט
   
 
דף הבית : שיווק ויראלי באינטרנט

מאת רן ברכה

שיווק ויראלי באינטרנט הפך להיות אחת מהבאז וורד הפופולאריות ביותר בעולם השיווק האינטרנטי. המשמעות של המושג הזה היא יצירת תמונה, סרטון, כתבה, בדיחה, מצגת וכו' שמעוררת עניין ורצון להעביר אותה הלאה לחברים – אם בשליחה אישית בין תיבות המייל, או באמצעות כלים בתוך האתר. שיווק ויראלי יכול להיות בעצם כל דבר באינטרנט או במייל שגורם למקבל לרצות להעביר אותו הלאה לחברים אחרים. השיווק הויראלי נועד לקדם מוצר כלשהו, לעורר תנועה לאתר עצמו, או להפיץ את השמועה אודות שירות חדש, וכן להגיע למשתמשים חדשים. שיווק ויראלי חשוב בכל התחומים, אבל ישנם תחומים שלמים שנשענים עליו, כגון אתרי שיתוף קבצים, אתרי קהילות ואתרי משחקים מרובי משתמשים.

אחד הקמפיינים המוכרים בשיווק ויראלי היה קמפיין השיווק של גוגל ל– gmail. כשגוגל נכנסו לשוק תיבות הדואר האלקטרוני השוק היה כבר רווי, והטענה היתה שמדובר בטעות אסטרטגית של החברה. גוגל נקטה בגישה מאוד ישירה והצהירה שה – Gmail יהיה בגודל אסטרונומי של 3 ג'יגה נפח לתיבה (להזכירכם באותה תקופה ועד היום חלק מתיבות Hotmail הן בגודל של 3 מגה בלבד. אה, ויש עוד תנאי – לא תוכלו לקבל את ה –Gmail ע"י הרשמה, אלא רק אם מישהו שכבר נמנה על השירות ישלח לכם זימון. כל השאר היסטוריה ולדעתי שירות המיילים של גוגל הוא כנראה הגדול בעולם כיום.

ישנם תחומים בהם השיווק הויראלי נעשה מכוח עצמו, כגון העברה של סרטונים מצחיקים או קטעים מסרטים למבוגרים. אבל לרוב מאחורי סרטון ויראלי מסתתר צוות שיווק שדוחף את הסרטון חזק ככל האפשר כדי שהוא יתחיל להתגלגל. השיווק הויראלי לא התחיל באינטרנט - בטח כולכם מכירים את מכתבי השרשרת שהיו קיימים מאז ומעולם – אך מאז הרשת לשיווק הויראלי יש מקום של כבוד. משתלם מאוד להתאמץ ולהמציא אותו כל פעם מחדש.

האידיאל של שיווק ויראלי טהור הוא הפצה של סרטון פרסומת פשוט לאדם אחד שכל כך ייהנה ממנו עד שישלח אותו למספר חברים, ואלה גם ייהנו ויפיצו אותו הלאה, וכך הלאה והלאה עד שנקבל חשיפה מלאה באפס עלויות שיווק. אבל הפנטזיה הזו לא עובדת בחיים האמיתיים. בפועל צריך לדחוף את המוצר באופן אגרסיבי ולרוב זה לא עובד. בטח ראיתם את הניסיון האחרון של חברת סלקום לשווק את אתר הוידיאו שלהם באמצעות קליפ לשיר "רוצה בנות".

הגורמים להצלחת שיווק ויראלי
יש אלמנט אחד חד משמעי בשיווק ויראלי אמיתי ומלא ללא התערבות גורפת והוא... אלמנט המזל. הצלחה של שיווק ויראלי היא מזל טהור, פשוט כי אין בעולם אדם שיודע חד וחלק מה יעבוד עבור השיווק הויראלי. אבל יש מספר כללים שיכולים להגדיל את הפופולאריות של הסרטון להפוך לויראלי:

1. שימוש בס ק ס וסק סיות בסרטון
2. סלפסטיק - פעולה בה נפגע אחד המשתתפים באופן מגוחך – כגון נפילה, מכה, החלקה וכו' בהקשר קומי
3. שחיטת פרות קדושות
4. הכל חייב להיות הומוריסטי לחלוטין, כשלצופה ברור באופן חד משמעי שמדובר בהומור גרידא!


מהניסיון שלנו, הקפדה על המסגרת הזו יוצרת סרטון עם פוטנציאל הצלחה אדיר, ואיתה אפשר להפיק סרטונים שצברו מיליוני צפיות באינטרנט, לעומת סרטונים מוקפדים ומושקעים שנחשפו ללא יותר מכמה עשרות אלפי גולשים.

נקודה חשובה שיש לקחת בחשבון - הפקה של סרטון ויראלי לאינטרנט היא לא פרויקט לצוות קריאייטיב של משרדי פרסום רגילים מכיוון שהאינטרנט הוא מדיום חדש ואחר. הגבולות כמעט לא קיימים ברשת, הרוח הכללית היא מופרעת וחופשיה, ודווקא המראה החפיפניקי והחובבני שולט. סגנון ה"הום מייד" הוא זה שמייצר קסם. גולשים שמקבלים פרסומות מהוקצעות, נוטים לסלוד מהן ולא להעביר אותן הלאה. חשוב לזכור שסרטוני וידאו הם כלי חזק לשיווק ויראלי, אבל הם לא הכלי היחיד ויש דרכים רבות נוספות לשיווק ויראלי. שילוב של מספר כלים ויראליים הוא דרך מצוינת ליצור קמפיין חזק ואפקטיבי במיוחד.  
חדשות ומאמרים
שינויים בשיטת הפרסום של Adsense
מערכת הפרסום של גוגל עברה כמה שינויים שלא כל כך מוצאים חן בעיני הוובמאסטרים
  להמשך הכתבה

כתיבה שיווקית לפורומים
הדרך הנכונה להשתמש בפורומים מקצועיים לשיווק עצמי
  להמשך הכתבה

כולם רוצים להכיר באינטרנט
אבל רק למי שיש מוג'ו גדול יותר מצליח – אתרי הכרויות כמקרה מבחן שיווקי
  להמשך הכתבה

שיווק ויראלי באינטרנט
שיווק ויראלי באינטרנט – אפצ'י, לבריאות... תודה!
  להמשך הכתבה

 
 
 
 
 
שיווק באינטרנט | יחסי ציבור | עיצוב אפקטיבי | בניית אתרים | אודות
© כל הזכויות שמורות ל OMS. אתר זה מאונדקס ב אינדקס אתרים