oms - שיווק באינטרנט
   
 
דף הבית : שינויים בשיטת הפרסום של Adsense
מה זה Adsense?
מערכת הפרסוםAdsense Google היא מערכת מבוססת נטוורק שגוגל מפעילה בשיתוף עם בעלי אתרים ברחבי העולם. הרעיון מאחורי Adsense הוא שמצד אחד המפרסמים קונים פרסומות למוצרים שלהם באתרים בעלי תוכן רלוונטי למוצר – ומקבלים יחס המרה מצויין וגבוה בין חשיפה לכניסה (CTR) – מבלי לרדוף אחרי בעלי אתרים קטנים ולהתמקח איתם על עלות הפרסום. מצד שני, בעלי האתרים מרוויחים ממכירת מקומות פרסומות מבלי לטרוח בגיוס לקוחות שיפרסמו באתר שלו, אלא נהנים מעבודתה של גוגל הדואגת לגייס במרץ לקוחות חדשים מפרסמים מדי יום.

שיטת העבודה היא פשוטה ומהירה: בעלי אתרים פותחים חשבון Adsense, ומקבלים קוד בגדלים שונים שמשתלב בקלות בתוכן האתר. ואילו הכל מה שהמפרסם צריך לעשות זה להגדיר ב-Google Adwords את תוכן המודעות ולממן את החשבון.

בעל האתר מקבל עמלה מסוימת על כל קליק שמתבצע באתר שלו (מעניין לציין שגוגל מעולם לא הצהירה מה גובה העמלה..) מתחרות שונות של גוגל נוהגות לשמור לעצמן 25% מעלות קליק שהתבצע בדף שמשתתף ברשת הפרסום, אי לכך ההשערה היא שגוגל משלמת מחיר קצת יותר נמוך. למרות זאת, בגלל שהפרסומות של גוגל תומכות בתוכן האתר היא הפכה להיות הכי פופולארית: כאשר יש הלימה בין התוכן לפרסומת שיעור הלחיצות על הבאנרים הטקסטואליים גבוה ולכן בעלי אתרים המתפרנסים מ-Adsense יכולים להרוויח יותר.

השינויים במערכת Adsense
לאחרונה גוגל ערכה שינוי מהותי במבנה של הבאנרים הטקסטואליים: בעבר כל נקודה על פני הבאנר טקסט היתה לינק שניתן ללחוץ עליו, וכתוצאה מכך שיעור הלוחצים היה גבוה מאוד ואפילו נוצל ע"י גורמים שונים למטרות הטעיה והשגת לחיצות סתמיות ע"י גולשים מזדמנים. החל מחודש נובמבר 2007 גוגל שינתה את המבנה של הפרסום וכעת רק לחיצה על כתובת המפרסם או על הכותרת של הפרסומת תגרום למעבר לדף המפרסם.

מקורות שונים טוענים שהמטרה של גוגל היא להגן על הלקוחות מלחיצות לא מכוונות על הפרסומות ממשתמשים שאינם מעוניינים בפרסומת, ובכך להפחית באופן דרמטי בעיות הקשורות להונאת קליקים ולשפר את מעמדה של גוגל כמספקת טראפיק איכותי ברשת הפרסום שלה. כלומר, מדובר בעוד צעד להגנת המפרסם והגברת שביעות הרצון מביצועי הפרסום בחברה.

מניע סמוי יותר הוא הרצון של גוגל להעלות את שווי הקליק של המפרסמים. שימוש מושכל ב-Adsense מאפשר ליהנות מפרסום רחב היקף בעלויות נמוכות מאוד, מכיוון שמספר האתרים שמשתמשים ב-Adsense כמקור רווח הולך ועולה ללא הפסקה. מבחינת גוגל המשמעות היא שכיום הרווחים מ- Adsense נמוכים מהפוטנציאל: יש עודף היצע של מקומות פרסום ביחס למפרסמים ולכן המפרסמים זוכים לפרסם בעלויות נמוכות יותר מכל שיטה אחרת ומקבלים פריסה רחבה, ובעלי אתרי תוכן אמיתיים לא מרוויחים מספיק מהעבודה מול גוגל כי הם מתחרים בבידינג מול אינספור "שודדי טראפיק".

המשמעות הראשונה של השינוי היא שהפגיעה ב- CTR תגרום לאלפי אתרים ריקים מתוכן שרק ניצלו את הטראפיק באופן לא מהימן להסיר את רשת הפרסום, מכיוון שהיא תפסיק להוות מקור רווח. לעומת זאת, המפרסמים המהוגנים שמזרימים טראפיק עם אוריינטציה לפרסומות אמנם יחווו ירידה במספר הלוחצים אבל ירוויחו יותר משווי כל קליק, כיוון שהבידינג על מקומות הפרסום יהיה תחרותי יותר. למעשה, אתרים ריקים שהתקיימו על מודל של ניצול טראפיק מזדמן יכולים להיעלם וכך גוגל כביכול מנטרלת את הפרויקטים שמזהמים את האינטרנט, מכיוון שכעת לבעל האתר חשוב יותר מתמיד לתמוך בפרסומות של Adsense בסביבה תוכן הולמת כדי לקבל את הקליק.

המשמעות השניה של המהלך היא פגיעה קשה מאוד דוקא בגוגל עצמה. ישנן חברות שלמות שמתקיימות על בסיס המודל העסקי של מיצוי יחס ההמרה מחשיפה לקליקים בפועל ע"יAdsense , והן עלולות להינזק באופן ישיר. נכון, חלקן מנצלות את הפרסום ועושות בו שימוש לא אתי להפקת רווח, אבל אותן חברות לרוב מחזיקות גם שטחי מדיה נוספים, לגיטימיים לחלוטין. חברות אלו ברוב המקרים מספקות במקביל שירותי מדיה ועושות שימוש בגוגל Adware על מנת לייצר רווח עבור לקוחותיהן. החברות והאתרים האלה מנוהלים על ידי אותם וובמאסטרים שבפועל קובעים את דמותו של האינטרנט.

היחסים בין גוגל לבין הוובמאסטרים הם אלו שהפכו את גוגל למה שהיא היום, וללא יחסים אלו מעמדה של גוגל ירד במהרה (אני אפרט במאמר אחר איך גוגל יכולה להעלם מהעולם בטווח של 3 שנים ע"י מהלכים שגויים בעבודה מול וובמאסטרים). השינוי החדש עלול לגרום לחברות האלו להסיר את Adsense לחלוטין מהמודל העסקי שלהן, לטובת מערכות מתחרות. משמע זו נקודת התחלה מצוינת לצמיחה של גוף פרסום חדש לחלוטין, ומעבר לכך זו יכולה להיות ההתחלה של התערערות מעמדה של גוגל באופן כללי.

סיכום
השינוי הפתאומי של גוגל פגע באופן וודאי באינספור עסקים באופן ישיר ומודלים עסקיים רבים נמחקו במחי יד. הפגיעה בוובמאסטרים היא בומרנג: כפי הנראה כרגע הפגיעה בהכנסות של גוגל ממערכתAdsense באחוזים משמעותיים רבים – עד כ-30% מהרווח.

מעניין יהיה לראות את הגישה החדשה מתייצבת אחרי הנפילה הגדולה. על פניו, בחינה קרה של השינוי לפי תורת המשחקים מראה שהתהליך הזה יכול להצליח וגוגל תצא מחוזקת. אולם מאחר וכאן מדובר בפרנסה ומודל עסקי ולא במשחק, בהחלט ייתכן שחברות רבות ישנו את המודל העסקי שלהן במהירות האור וגוגל תמצא את עצמה מאבדת את הבכורה בתחום לחברה שתציעה אלטרנטיבה נוחה. האם ההימור של גוגל הצליח? רק בעוד כשלושה עד ארבעה חודשים נוכל להעריך מחדש את מצבה ולראות האם גוגל תחוש בטעם המר של המנה שהיא עצמה הגישה לוובמאסטרים.  
חדשות ומאמרים
שינויים בשיטת הפרסום של Adsense
מערכת הפרסום של גוגל עברה כמה שינויים שלא כל כך מוצאים חן בעיני הוובמאסטרים
  להמשך הכתבה

כתיבה שיווקית לפורומים
הדרך הנכונה להשתמש בפורומים מקצועיים לשיווק עצמי
  להמשך הכתבה

כולם רוצים להכיר באינטרנט
אבל רק למי שיש מוג'ו גדול יותר מצליח – אתרי הכרויות כמקרה מבחן שיווקי
  להמשך הכתבה

שיווק ויראלי באינטרנט
שיווק ויראלי באינטרנט – אפצ'י, לבריאות... תודה!
  להמשך הכתבה

 
 
 
 
 
שיווק באינטרנט | יחסי ציבור | עיצוב אפקטיבי | בניית אתרים | אודות
© כל הזכויות שמורות ל OMS. אתר זה מאונדקס ב אינדקס אתרים